Blog

In mijn blogs vertaal ik de theorie uit de boeken naar het leven van elke dag. Ruzies, liefde, autisme, familie, woordkeuze, labels, .... het komt allemaal aan bod. Ik koos voor 3 dossiers : oplossingsgericht, autisme (de theorie) en 365 dagen (leven met autisme) Veel leesplezier !

Dossier : Oplossingsgericht !

2021/02/08

What’s in a word

Terug

Bestaat er zoiets als oplossingsgericht taalgebruik ?

En of ! Het oplossingsgerichte leeft bij de gratie van het juiste woord. Semantiek is dikwijls waar het om draait. Je kan heel goede bedoelingen hebben met mensen, en toch geen aansluiting vinden. Een blik op je woordkeuze, zinsconstructies, timing zal wonderen doen om echt connectie te kunnen maken. Regelmatig zal ik het in mijn blogs hebben over taal. Omdat het mij fascineert en het jou zal beginnen fascineren…

In deze blog zet ik de loep op ‘Maar’, een woord waar heel wat over te vertellen valt !

Mam zit met dochter Lisa aan de keukentafel. Het is woensdagmiddag en dan heeft mam altijd iets extra’s gekocht bij de bakker. Het gesprek gaat over de examens die starten over 2 weken. Lisa is best zenuwachtig. De berg leerstof waar ze tegenaan kijkt lijkt enorm. Het verlamt haar, haar startknop zit vast.

Mam wil Lisa een hart onder de riem steken :

‘Ik weet dat je het kan, maar dan moet je nu wel beginnen’
‘Vorig jaar is het zo goed gelukt, maar toen had je wel samenvattingen gemaakt’
‘Je punten van dagelijks werk zijn zo fantastisch, maar een examen is natuurlijk moeilijker’

Wow, bij het gebruik van ‘maar’ zakt de moed in je schoenen. Alle hoop verdwijnt. Dit komt niet goed, denkt een mens dan. Ik blijf gewoon lekker aan tafel zitten en neem nog een stuk taart. Suiker doet altijd deugd !


MAAR vervangen door EN

Mam gooit het over een andere boei...

‘Ik weet dat je het kan, en als je ergens tegenaan loopt, kunnen pap of ik je altijd helpen. Dit hoef je niet helemaal alleen te doen’
‘Vorig jaar is het zo goed gelukt, en toen had je samenvattingen gemaakt, herinner ik mij. Hielpen die jou eigenlijk ? Is het zinvol om dat opnieuw te doen ?’
‘Je punten van dagelijks werk zijn zo fantastisch, en die heb je dan al lieverd. Zo ligt er minder druk op je examens. Je kan je zelfs een uitschuiver permitteren.’

Bij het gebruik van EN trekt het mistgordijntje een beetje op. Er is (alvast een beetje) hoop. De focus ligt meer op wat er mogelijk is. ‘En’ biedt keuzes aan, zet niet klem.

MAAR en EN zijn koppelwoorden. Ze koppelen 2 delen van een zin aan elkaar. De functie van het woord MAAR is om het voorgaande deel te ontkrachten. Het deel na het woord ‘maar’ overschrijft als het ware het eerste deel. Hierdoor heeft MAAR een negatieve lading gekregen

Omdenken

Bij het oplossingsgerichte denken is het belangrijk dat je je telkens opnieuw erg bewust bent van welke invloed je woorden hebben. Welke boodschap wil je geven ? Als je een dochter wil aanzetten en motiveren in haar studie, kies je beter motiverende zinswendingen. Oplossingsgericht praten kan je leren. Het vraagt een soort van ‘omdenken’. We lezen en horen het niet zo veel in onze dagdagelijkse omgang of in de media.

Een geheugensteuntje….

Ja, maar / Ja, en
Kijkt naar wat er fout loopt / Ziet wat er goed gaat
Wil graag verandering / Aanvaardt wat is
Laat teleurstelling voelen / Laat waardering voelen
Gaat over moeten / Gaat over mogen
Probleem/Feit
Vroeger/Nu
Controle/Vertrouwen
Schuld/Verantwoordelijkheid


Compliment..... of niet ?

‘Schitterend rapport, maar spijtig van die buis op wiskunde’
‘Mooi appartement, maar spijtig dat de keuken zo klein is’
‘Fantastisch feest, maar spijtig dat de muziek zo luid stond’

Al deze mensen willen een compliment geven. Helaas begrijpt de ontvanger dat niet hetzelfde. Het is fijn om te beseffen welke impact woorden hebben.

Als ontvanger kan het helpen het compliment te horen ! Niet iedereen staat al zo ver in zijn oplossingsgericht taalgebruik als jij ….

Doordacht gebruik van MAAR

Het hoeft niet zo te zijn dat we ‘maar’ volledig schrappen uit onze woordenlijst. Wanneer je goed weet hoe MAAR werkt, kan je het ook op die manier gebruiken. Het deel dat je graag wil overschrijven, zet je eerst. Dan volgt de maar met daarachter de belangrijkste, te onthouden boodschap.

‘Je bent te laat gestart, maar ik weet dat je het kan. Vorig jaar lukte het ook !’

‘Een examen is inderdaad moeilijk, maar je punten van dagelijks werk zijn wel fantastisch’

‘Je hebt nog geen samenvattingen gemaakt, maar een samenvatting is niet heilig. Er bestaan nog andere manieren om leerstof te studeren.’

‘Je hebt nog geen samenvattingen gemaakt, maar misschien is er iemand in je klas die al een samenvatting heeft, die je mag gebruiken’

 

Bronnen :

Le Fevere de Ten Hove, M. De magie van de taal, artikel.
Gunster B., (2009), Ja, maar wat als alles lukt, Lev


Deel dit artikel op

Metis

Brusselbaan 45
1790 Affligem

Contactgegevens